23.11.2016 - Love Records: Kaikki singlet, osa 3
Ykkösboksin neljännestä levystä pidän ehkä vähiten. Nummisen "Nainen on häilyvä / Il pescatori di perle" -singlen ja Baddingin "Bensaa suonissa" -mainossinglen joko skippaan tai teen niiden aikana jotain mikä pitää sopivasti meteliä, ettei minun tarvitse kuunnella.
Baddingin singlellä "Sulamit / Mun sormuksein" ovat kappaleet väärillä puolilla.
Kaisa Korhosen "Små lådor" -laulua en pysty olemaan pitämättä ihan suorana "Little Boxes" -coverina.
Tylymmän Kohtalon "Popparienkeli" on minusta biisinä yliarvostettu. Sävellys on hyvä, mutta sanat ovat kuin neliskanttinen pala, jota yritetään tunkea pyöreään reikään. Veskun "Syyslaulussakaan" sanat eivät ihan luontevasti istu melodiaan.
Finntrion "Lounatuulen laulun" nauhoitin kasetille jostain radion lasten toivekonsertista vuonna 1984. Siinä se sitten minulla oli vähän aikaa. En ollut kuitenkaan kuullut kappaletta 30 vuoteen ennen Love-boksin ostoa. Ihanan kaunis laulu, nyt viimeistään rakastan sitä.
Leena Marjamäen single ilmentää aika mielenkiintoista ajatusmaailmaa. Tuollaista laulujenvalintaa olisi kuunnellut albumillisenkin. B-puoli tosin jatkuu aivan liian pitkään. Liikaa "opetuksia".
Lasse Velmala laulaa "Heartbreak Hotelin" liian nopeasti. Hyvä kun hevonen sentään pysyy ohjaksissa. Kaikki sanat tulevat selkeästi artikuloiduiksi. Olisi nyt vähintään kolmeminuuttiseksi voinut kappaletta hidastaa.
Tiesin Jukka Kuoppamäen jo pikkupoikana, koska hänestä puhuttiin Elina Karjalaisen Uppo-Nallessa. Koskaan en ole kuitenkaan pitänyt häntä perehtymisen arvoisena artistina. Kovin on höttöistä ja kevyttä kamaa nämä Love-albumilta lohkotut singlet.
Arto "Poku" Tarkkonen puhalsi Topmost-nimestä kaiken taian pois kepoisella ja köpöisellä "Vain päivä aikaa" -popsinglellä. Minulla on tuo sinkku hyllyssäkin, mutta en jaksa olla ylpeä siitä asiasta muuten kuin levyjenkeräilymielessä.
Lukiko M.A. Numminen "Josafatin jenkan" sanat paperilta? Ei puhettakaan tulkinnasta ja eläytymisestä. Ja miksi se on siirretty vinyyliltä? Eikö se Kiusankappaleita-kokoelmalla ole masternauhalta peräisin?
Magyarin singlejä "Saastepilkku" ja "Autiolla kadulla nimettömässä kaupungissa" rakastetaan, mutta "Uusiin maisemiin" -albumia ei näköjään arvosteta. Sen olen huomannut Rateyourmusicissa ja nettikommenteista. Minusta albumi on pahasti aliarvostettu. Johtuisiko siitä, että albumista olisi haluttu singlejen kaltaista folkahtavaa progea? "Uusiin maisemiin" on itse asiassa aivan erinomainen ekologinen, kesäinen ja runollinen folkrock-levy. Ei progea, mutta ei sen tarvinnut ollakaan. Levy puhuu viisaasti luonnonläheisyyden ja luonnonsuojelun puolesta. Kuinka joku voi vieläpä dissata Jukka Itkosen upeita sanoituksia?
Muska taas on erinomainen laulaja, mutta hänen 70-luvun tuotantonsa liian teiniorientoitunutta (meinasin kirjoittaa "teenyboppia", mutta ehkä se on turhan liioitteleva ilmaus) minun makuuni. Siksi harvoin kuuntelen häntä.
Jussi Haanpää laulaa ainoalla singlellään yhden nuorena kuolleen runoilijan Kimmo Koskimaan (1925-1954) runon, eli "Vie minut metsiin". Koskimaa julkaisi elinaikanaan vain yhden runokokoelman, "Hukkaperän lauluja" (1954). Kolme vuotta Haanpään jälkeen ammensi samasta lähteestä Donna, jonka "Muinainen kaunotar / Epilogi" -single oli kokonaan Koskimaata. Donnan miesten myöhempi yhtye Siberia levytti sittemmin ensimmäiselle älpeelleen biisit "Hän", "Lipasto" ja "Radalla", jotka varmaan kuuluivat alunperin Donnan repertuaariin, kun ovat Koskimaan runoja nekin.
Baddingin singlellä "Sulamit / Mun sormuksein" ovat kappaleet väärillä puolilla.
Kaisa Korhosen "Små lådor" -laulua en pysty olemaan pitämättä ihan suorana "Little Boxes" -coverina.
Tylymmän Kohtalon "Popparienkeli" on minusta biisinä yliarvostettu. Sävellys on hyvä, mutta sanat ovat kuin neliskanttinen pala, jota yritetään tunkea pyöreään reikään. Veskun "Syyslaulussakaan" sanat eivät ihan luontevasti istu melodiaan.
Finntrion "Lounatuulen laulun" nauhoitin kasetille jostain radion lasten toivekonsertista vuonna 1984. Siinä se sitten minulla oli vähän aikaa. En ollut kuitenkaan kuullut kappaletta 30 vuoteen ennen Love-boksin ostoa. Ihanan kaunis laulu, nyt viimeistään rakastan sitä.
Leena Marjamäen single ilmentää aika mielenkiintoista ajatusmaailmaa. Tuollaista laulujenvalintaa olisi kuunnellut albumillisenkin. B-puoli tosin jatkuu aivan liian pitkään. Liikaa "opetuksia".
Lasse Velmala laulaa "Heartbreak Hotelin" liian nopeasti. Hyvä kun hevonen sentään pysyy ohjaksissa. Kaikki sanat tulevat selkeästi artikuloiduiksi. Olisi nyt vähintään kolmeminuuttiseksi voinut kappaletta hidastaa.
Tiesin Jukka Kuoppamäen jo pikkupoikana, koska hänestä puhuttiin Elina Karjalaisen Uppo-Nallessa. Koskaan en ole kuitenkaan pitänyt häntä perehtymisen arvoisena artistina. Kovin on höttöistä ja kevyttä kamaa nämä Love-albumilta lohkotut singlet.
Arto "Poku" Tarkkonen puhalsi Topmost-nimestä kaiken taian pois kepoisella ja köpöisellä "Vain päivä aikaa" -popsinglellä. Minulla on tuo sinkku hyllyssäkin, mutta en jaksa olla ylpeä siitä asiasta muuten kuin levyjenkeräilymielessä.
Lukiko M.A. Numminen "Josafatin jenkan" sanat paperilta? Ei puhettakaan tulkinnasta ja eläytymisestä. Ja miksi se on siirretty vinyyliltä? Eikö se Kiusankappaleita-kokoelmalla ole masternauhalta peräisin?
Magyarin singlejä "Saastepilkku" ja "Autiolla kadulla nimettömässä kaupungissa" rakastetaan, mutta "Uusiin maisemiin" -albumia ei näköjään arvosteta. Sen olen huomannut Rateyourmusicissa ja nettikommenteista. Minusta albumi on pahasti aliarvostettu. Johtuisiko siitä, että albumista olisi haluttu singlejen kaltaista folkahtavaa progea? "Uusiin maisemiin" on itse asiassa aivan erinomainen ekologinen, kesäinen ja runollinen folkrock-levy. Ei progea, mutta ei sen tarvinnut ollakaan. Levy puhuu viisaasti luonnonläheisyyden ja luonnonsuojelun puolesta. Kuinka joku voi vieläpä dissata Jukka Itkosen upeita sanoituksia?
Muska taas on erinomainen laulaja, mutta hänen 70-luvun tuotantonsa liian teiniorientoitunutta (meinasin kirjoittaa "teenyboppia", mutta ehkä se on turhan liioitteleva ilmaus) minun makuuni. Siksi harvoin kuuntelen häntä.
Jussi Haanpää laulaa ainoalla singlellään yhden nuorena kuolleen runoilijan Kimmo Koskimaan (1925-1954) runon, eli "Vie minut metsiin". Koskimaa julkaisi elinaikanaan vain yhden runokokoelman, "Hukkaperän lauluja" (1954). Kolme vuotta Haanpään jälkeen ammensi samasta lähteestä Donna, jonka "Muinainen kaunotar / Epilogi" -single oli kokonaan Koskimaata. Donnan miesten myöhempi yhtye Siberia levytti sittemmin ensimmäiselle älpeelleen biisit "Hän", "Lipasto" ja "Radalla", jotka varmaan kuuluivat alunperin Donnan repertuaariin, kun ovat Koskimaan runoja nekin.
Kommentit
Lähetä kommentti