28.7.2017 - Suomen äänitearkiston tietokanta

Suomen äänitearkiston tietokantaa en jaksa kauheasti arvostaa. Liikaa väärinkirjoitettuja kappaleiden nimiä. Biisit eivät ole siinä järjestyksessä kuin levyillä, vaan aakkosjärjestyksessä. Monien levyjen nimissä on virheitä. Esittäjät on listattu oikeilla nimillä, ei taiteilijanimillä. Lisäksi tietokanta väittää, että esim. Mika Sundqvist on salanimi... hmm?

Mutta tuo tietokanta on hyvä apu mm. silloin, kun haluan jonkun tietyn artistin tuotannossa seuloa albumeilla julkaisemattomat single- ja kokoelmabiisit sekä muiden levyillä vierailemiset erilleen. Levymerkkien diskografian koostamisessa se vie hyvään alkuun, tosin tiedot täytyy vielä myöhemmin tarkistaa muualta. Biisinkirjoittajat löytyvät melko varmasti, aika paljon siellä on tosin tuntemattomia säveltäjiä ja sanoittajia vaikka ne olisikin levyllä kreditoitu.

Kyllä, minulla on A4-ruutuvihko johon olen käsin tussilla kirjoittanut useiden suomalaisten levymerkkien diskografiat. Tosin olen joidenkin levymerkkien diskografioita vähän karsinut, en ihan kaikkia julkaisuja ole viitsinyt listata. Karsintaa olen suorittanut niiden levyjen kohdalla, jotka ovat saaneet jonkin harvinaisemman, pääsarjan ulkopuolisen levynumeron tai jotka kuuluvat johonkin muutaman levyn julkaisusarjaan. Äänitearkiston tietokannasta olen kerännyt tiedot kaikista levyistä, tosin esim. Blue Masterin, M&T Productionin, Satsangan ja Finnlevyn diskografioita viilailen kuitenkin edelleen, sitä mukaa kun saan esim. sinkkujen kohdalla selville kumpi kappale on a- ja kumpi b-puoli. Discogs on ollut tässä yksi apu, mutta muualtakin olen kerännyt tietoja sinkkujen biisijärjestyksestä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Cinema - Circus

Thai Sticks - Eri Esittäjiä: Thank God It's Friday

Johanna - kaikki singlet 1979-1984, osa 1