Bikini - Billy and the Boingers - Billy Cobham

BIKINI


Bikini (1987)

Rakkaus myrskyyn / Ei ole aikaa (1986)

Saigonissa vaikuttaneiden hemmojen yritys, joka tyssähti yhteen levyyn. Jalle Niemelä oli jatkuvasti kaupallistanut musiikkiaan ja pyrkinyt hiomaan jälkeä, mutta siinä prosessissa hävisivät luovuus ja ideat. Saigonin ensimmäinen LP on rujosta jäljestään huolimatta tavallaan onnistunut, sillä teksteissä on sentään pyritty sanomaan jotain ja soitossa kuuluu nuori innokkuus ja kokeilunhalu. Saigonin kakkoslevy on kömpelö ja korni parista hyvästä hetkestä huolimatta.

Bikinin levy onkin sitten lähes täysin yhdentekevä. "Ei ole aikaa" on käännös Grand Funk Railroadin kappaleesta "Bad Time", ja se sai kyllä aikoinaan radiosoittoa osakseen vaikka epäilen, ettei siitä varsinaista hittiä tullutkaan. Minä olen jo 31 vuoden ajan pitänyt Ei ole aikaa -biisistä, ja sen takia kaipasin jo kertaalleen omistamaani mutta pois järjestämääni LP:tä takaisin, vaikka se niin keskinkertainen onkin. Single löytyi ensin, iso levy sitten myöhemmin. Ei tästä LP:stä paljoa voi sanoa, paitsi että kansi on hirveä. Uskomatonta että tuo kansi meni läpi bändillä. Ehkä rahaa ei ollut uuden kannen tekemiseen tai paremman taiteilijan palkkaamiseen.



BILLY AND THE BOINGERS







I'm a Boinger / U-Stink-But-I-Luv-You (1987)

Kalifornialais-teksasilaisen Berke Breathedin strippisarjakuva Bloom County oli olemassa vuosina 1980-1989. Yhdessä paljon materiaalia tuottaneessa tarinajatkumossa yksi sarjakuvan keskushahmoista, lakimies Steve Dallas, perusti heviyhtyeen nimeltä Deathtöngue, joka raskaan oikeudenkäynnin seurauksena joutui muuttamaan nimensä Billy and the Boingersiksi.

Bloom County -kokoelmasta Billy and the Boingers Bootleg löytyi tämä flexi-single, jolla oletettavasti soittaa juuri tämä mielikuvitusyhtye. Todellisuudessa a-puolen hoitaa tuntematon The Harry Pitts Band, b-puolella taas soittaa omallakin nimellään levyjä tehnyt Mucky Pup. Valitettavasti tunnettuus ja musiikin taso eivät korreloi, sillä pidän a-puolta onnistuneempana. Mucky Pup kuulostaa tässä vain keskinkertaiselta ja kasvottomalta hevirunttaajalta.



BILLY COBHAM











Spectrum (1973)

Crosswinds (1974)

Inner Conflicts (1978)

FinnArctic-blogia vetäessäni minulta pyydettiin usein vinyylisiirtoja joistain suomalaisista jazz-levyistä tai siihen suuntaan kallellaan olevista levyistä. Heikki Sarmanto, Fyyralyyra, Lentävä siemen, Uzva, Ode to Marilyn, Farout, Middle Earth Band, Jupu Group... Minulla ei ollut juuri kokemusta jazzista vielä siinä vaiheessa, mutta 2008-2009 tuli sitten kuunneltua aika reippaasti vanhaa suomalaista jazzia ja jazz-vaikutteista musiikkia. Joistakin levyistä pidin jossain määrin, joistakin en ollenkaan.

Siedätyshoito alkoi viiveellä tehota. Kun touko-kesäkuussa 2013 kuuntelin 1001 albums you must hear before you die -listan levyjä ja arvioin niitä Kvaak-sarjakuvafoorumissa, tuli kuunneltua ensimmäistä kertaa sitten ulkomaisia jazz-levyjä. Joistakin pidin ihan aidosti, joistakin en juurikaan. Fuusiojazz (Machito, Miles Davisin Bitches Brew, Frank Zappan Hot Rats, Herbie Hancock) kolahti, perinteinen jazz ja free jazz ei.

1001 albums -listan läpikäytyäni lopputulemani jazz-musiikin suhteen oli, että minun kannattaa ruveta aktiivisesti haalimaan fuusiojazzia kuunneltavaksi, koska se tuntuu olevan sellainen genre, joka on minua varten. Niin sitten aloin Spotifyssa ja YouTubessa kuunnella aivan järjettömiä määriä levyjä lähinnä sellaisilta jazz-artisteilta, joiden tuotannosta löytyy vähintään muutama fuusiolevy. Billy Cobhamin levyistä nämä kolahtivat siinä määrin, että ostin ne.

Inner Conflicts oli kuitenkin hankala tapaus. Siitä on julkaistu CD-versio Wounded Bird Recordsin toimesta vuonna 2000, mutta se pyörii Amazonissa ja MusicStackissa nykyään yli sadan euron pyyntihinnoissa. Ottiko Wounded Bird liian pienen painoksen? No, huippukuntoisen originaalivinyylin saa kohtuuhinnalla, joten sellaisen minä sitten MusicStackin kautta hommasin muutama vuosi sitten. Huippukuntoinen alkuperäispainos USA:sta 15 dollarilla.

Billy Cobham on ollut minulle tuttu nimi jo lapsesta asti, kun Tapsa Ripatti soitti Ocsidissa Stratuksen vuonna 1985. Ei kuitenkaan alkuperäistä Spectrum-levyllä olevaa Stratusta, vaan 80-luvun puolenvälin version albumilta Warning. Kolahti lujaa.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Cinema - Circus

Thai Sticks - Eri Esittäjiä: Thank God It's Friday

Sleepy Sleepers