Billy Thorpe & The Aztecs - Black Uhuru - Blood, Sweat & Tears - Blue Cheer
BILLY THORPE & THE AZTECS
More Arse Than Class (1974)
Australialaiset ovat aina olleet huonoja julkaisemaan vanhoja klassikkolevyjään uudelleen CD:nä. Hirveän monta 60-, 70- ja 80-luvun rokkilevyä on unohdettu vinyyliaikaan, ja jos CD-versio onkin olemassa, se on julkaistu joskus vuonna miekka ja kivi, eikä sitä ole saanut enää moneen vuoteen mistään. Aztec Music / Aztec Records (The Aztecsin rumpali Gil Matthews on toinen levymerkin perustajista) on paikannut puutteita sen verran kuin on pystynyt. Olen hankkinut seitsemän julkaisuaan heidän nettisivujensa kautta. Valitettavasti puljulla on ollut talousvaikeuksia, mutta ovat selvinneet jotenkuten.
Tässä siis yksi Aztecin CD. Billy Thorpe (1946 - 2007) oli Australian ehkä suurin rocktähti eläessään. Todellinen legenda, joka pääsi tekemään muutaman levyn USA:ssakin 70-80-luvuilla. Hänen bändinsä The Aztecs oli Australian kovaäänisin livebändi 70-luvun alkupuolella. Thorpenkin levyjä on vielä jonkin verran CD:istämättä, mikä tuntuu vääryydeltä.
More Arse Than Class herätti aikoinaan kohua levynsä sisäkansilla, missä nelihenkinen bändi näyttää persettään. Radion tiskijukat kohtasivat vaikeuksia, kun tiukkapipoiset radiopomot kielsivät heitä lausumasta albumin kyseenalaista nimeä lähetyksissä. Tämä kaikki sopi kuvaan, minkä The Aztecs itsestään antoi: ei kainostelua, antaa mennä vaan. Ronskit puheet ja kiroileminen keikoilla olivat Thorpelle arkipäivää siihen aikaan, ja vaikeuksia siitäkin tuli.
More Arse Than Class on suosikkilevyni Thorpen tuotannossa. No holds barred -henkinen rokkilevy, joka soundaa tänä päivänäkin komealta eikä tarjoa hillittyjä hetkiä. Levyn alkua ei muuten pidä säikähtää - avausbiisi "Boogie Woogie" lähtee kyllä käyntiin kunhan tuosta omituisesta avausmurinasta selvitään.
BLACK UHURU
Sinsemilla (1980)
Reggae on minulle sen verran tasainen genre, että reggae-levyjen hyvyys ja huonous onkin sitten kiinni vähän pienemmistä jutuista: onko sanoituksissa sanomaa vai lässytystä, onko musiikissa roots-fiilistä vai onko se enemmän reggae-ummikkoja kosiskelevaa, ja onko sovituksissa pieniä detaljeja, jotka huomaa tarkemmalla kuuntelulla. Jos on kyseessä dub-levy, arvotan levyn sen mukaan, kuinka luovasti siinä on käytetty studion miksauspöytää. Eikä dubissa saa olla laulua sämplejä lukuunottamatta, koska puhdas laulu pilaa tunnelman.
Hävettävän vähän on tullut reggae-levyjä ostettua, mutta kun niiden saatavuus on Suomessa vähän niin ja näin ja koko genre on jäänyt vähän muuntyyppisen musiikin jalkoihin. Eli pakostakin on tullut pistettyä rock-, jazz- ja suomilevyt prioriteettilistalla reggaen edelle.
BLOOD, SWEAT & TEARS
Blood, Sweat & Tears (1968)
"Blood, Sweat & Tears kuuluu niihin bändeihin, joiden levyjen kuunteleminen on joskus käynyt mielessä, mutta vasta nyt se sitten toteutui. Erik Satien Gymnopedieta versioitiin alussa ja lopussa, tutut hitit Spinning Wheel ja You've Made Me So Very Happy oli säästetty b-puolelle. Tanakkaa tavaraa, jota tekee mieli lisää. Ilmeisesti bändin ote löystyi tämän kakkoslevyn jälkeen".
Näin kirjoitin Kvaakiin BS&T:n kakkosalbumista 1001 albums you must hear before you die -levyjen kuuntelun aikana. Ja juu, tämä levyhän on se jalokivi bändin tuotannossa. Mutta ote kirposi pahemmin vasta New Bloodin ja No Sweatin välissä.
BLUE CHEER
New! Improved! Blue Cheer (1969)
Blue Cheer (1970)
BC#5 The Original Human Being (1970)
Oh! Pleasant Hope (1971)
Varhainen hevituotanto on minulle liian heviä, mutta minulla on ollut vaikeuksia päästä todella sisälle myös myöhempään tuotantoon. Ei näiltä albumeilta montaa selkeää huippukohtaa erotu (paitsi Oh Pleasant Hopella Hiway Man ja hurja psykedeliapala I'm the Light), mutteivät kuulosta pahaltakaan. Kyllä nämä menevät.
Kommentit
Lähetä kommentti