Max's Kansas City 1976

Eri Esittäjiä: MAX'S KANSAS CITY 1976



Various Artists: Max's Kansas City 1976 (1976)





New Yorkissa sijaitsivat yökerho ja ravintola Max's Kansas City (1965-1981), sekä musaklubi CBGB's (1973-2006). Ensinmainitun perusti Mickey Ruskin, jälkimmäinen Hilly Kristal. Kumpikin paikka oli 70-luvulla kuuma musiikkimesta, ja molemmat saivat omat kokoelmalevyt vuonna 1976. Soundi-lehdessä arvosteltiin molemmat levyt, ja luin arvosteluja kiinnostuneena, levyjä himoiten. Max's Kansas City kiinnosti enemmän värikkäämmän tuntuisen esiintyjäkaartin ansiosta, mutta Live At CBGB's päätyikin sitten olemaan se parempi levy.

Live At CBGB's löytyi jostain Helsingin divarista - Black and Whitesta kenties? - mutta Max's-kokoelma piti hankkia Amazonin kautta.

Levyn avaa Wayne County, sittemmin naiseksi muuttunut räävitön, estoton, pahennusta herättänyt seksuaalinen ongelmakimppu. Häneen palaan vielä myöhemmin. County laulaa kirjoittamansa oodin Max'sille, luettelee jollekulle kuvitteelliselle epätietoiselle kaikkia bändejä joita siellä voi nähdä ja antaa vielä ohjeita siitä, miten käyntiä varten kannattaa valmistautua. Kaksi muuta kappaletta eivät ole parasta Countya, mutta menevät läpi.

The Fast on lattaotsainen roskabändi, jonka biiseistä minun on vaikea nauttia.

Harry Toledo vastaa yhdestä levyn musiikillisesti jännittävimmistä hetkistä. Taustalla kuuluu ajoittain tummasävyistä suhinaa, kun Toledo tulkitsee tunnelmaan sopivalla jäykällä, elottomalla tyylillä dramaattisen viisiminuuttisen kappaleensa. Rohkeasti uutta kokeillut taideporukka Pere Ubu on vielä haastavampi ja kuluttaa levytilaa saman verran.

Cherry Vanilla (oik. Kathleen Dorritie) oli alkujaan promoottori joka päätti kokeilla laulamista. Promoottorina hän tuli tunnetuksi rivoista ja rohkeista markkinointitempuistaan, ja samaa tyyliä tuntui olevan hänen musiikillisessa imagossaan ja musiikissaankin. "Shake Your Ashes" toimii kohtalaisesti siihen asti kunnes se kääntyy suoraviivaiseksi paahtamiseksi ja nainen rupeaa huutamaan. Siinä vaiheessa äänen rajoitukset tulevat ilmi ja kappale menettää kiinnostavuuttaan.

The John Collins Band esittää aika hyvää esi-new wavea. Suiciden Rocket USA on soundeiltaan rujo ja kuulostaa demolta.

Bonuskappaleiden ansiosta kokoelmalle pääsee mukaan mm. Philip Rambow, jonka biisi ei ole huonoa kevyt-powerpoppia, muttei mitään kovin ihmeellistäkään. The Terrorists John Collinsin johdolla esittää kelpo reggaeta, The Brats on kohtalaista perusrokkia.

Jep, Live At CBGB's on antoisampi kokonaisuus, eikä vain siksi, että se on tupla ja livenä äänitetty.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Cinema - Circus

Thai Sticks - Eri Esittäjiä: Thank God It's Friday

Johanna - kaikki singlet 1979-1984, osa 1