Secret Affair - Sector 27
SECRET AFFAIR
Glory Boys (1979)
Behind Closed Doors (1980)
Business As Usual (1982)
Netin blogimaailmasta löytämäni Secret Affair oli semmoinen ihan hyvä modpunk-bändi, ei yhtä hyvä kuin The Chords joka taas ei ollut yhtä hyvä kuin The Jam. Kelpaa kuitenkin, vaikkei korkeuksissa liitelekään. Näiden musiikki ja biisit eivät vain kertakaikkiaan tärähdä niin voimallisesti, vaan homma jää taskulämpöiseksi. Behind Closed Doorsilla on kyllä hyvää yritystä, kun ensimmäinen LP Glory Boys jäi vaisuksi, niin kakkosalbumilla kuuluu kunnianhimo ja jälki on tyylikästä. Senkin levyn biiseistä vain puuttuu se viimeinen puristus, eikä hyvä tuotanto sitä puutetta peitä.
SECTOR 27
Sector 27 Complete (1980)
Vuonna 1980 seksuaalivähemmistöjen puolestapuhujalla ja mielipideautomaatilla Tom Robinsonilla oli tämä lyhytaikainen bändi, joka jätti jälkeensä varsin mielenkiintoisen ryppään biisejä. Musiikki ei ole niin kokeilevaa new wavea mitä odotin kun tämän helmikuussa 2006 tilasin Amazonista, vaan new wavea on lähinnä mausteena perusrokin seassa. Kuitenkin biisit ovat tymäköitä, tarttuvia ja sopivan asiapitoisia ilman suoraa julistamista.
Sector 27 oli Robinsonin yritys luoda demokraattisempi bändi kuin TRB oli ollut. Nyt kaikilla jäsenillä oli ainakin teoriassa yhtä paljon sananvaltaa. Vaan Robinson oli vahva persoona, ja TRB:n kohtalo mediassa lytättynä ja ostajien hyljeksimänä bändinä oli tehnyt hänestä katkeran miehen. Tätä katkeruutta Sector 27:n albumi - jolla Tomppa teki taas pitkälti kaikki biisit - on tulvillaan. Onneksi (?) katkeruus on kuitenkin verhottu sen verran hienostuneeseen kaapuun, että albumia pystyy kuuntelemaan ihan vain särmikkäänä rock-levynä.
Robinson itse kertoo albumin ulkopuolisista yksittäisistä biiseistä seuravaa:
Can't Keep Away - kun Sector 27:n albumi oli valmis ja Not Ready valittu singleksi, singlelle tarvittiin b-puoli. Can't Keep Away väsättiin kiireessä. Jenkkilevymerkki IRS piti sitä parempana biisinä ja laittoi sen a-puoleksi. Siitä tuli Sector 27:n tunnetuin levytys USA:ssa.
Stornoway - fyysisesti äärimmäisen rankka kiertue Englannissa toi Robinsonille hepatiittitartunnan kesken kaiken. Hän lojui vuoteenomana kuukauden - lepo epäilemättä pelasti hänen ylirasituksesta kärsineen kehonsa. Kerran yhtenä iltapäivänä pöpperössä Robinson kuuli radiosta kiinnostavan dokumentin, otti kynän ja paperia ja kirjoitti sekalaisia puheenpätkiä mitä nyt ehti kuunnelmasta napata. Raapustuksilla ei lopulta ollut paljon yhteyttä keskenään, mutta niiden ympärille syntyi tämä kokeileva Total Recall -singlen b-puoli.
Dungannon - Pathway-studiolla pikaisesti melkein livenä nauhalle napattu kappale sai alkunsa lyhyestä tekstirivistä jonka Tom oli saanut kerran yhdessä hotellihuoneessa päähänsä. "I wanna see, I wanna see Duncannon". "C" vaihdettiin geeksi - Dungannon on paikka Pohjois-Irlannissa - ja nimi on siitä lähtien kummitellut Robinsonin tuotannossa.
Day After Day, Won't You Tell Me How I Feel - nuori kitaristi Stevie B oli nopeasti saanut itsevarmuutta muusikkona, ja hän kynäili nämä biisit joita ei kuitenkaan koskaan julkaistu. Tom itse pitää pääsyynä julkaisemattomuuteen pikemminkin hämäriä sanoituksia ja elottomia laulusuorituksia kuin Richard Mazdan - joka tuotti myöhemmin Robinsonin North By Northwest -albumin - tuotantoa.
Martin's Gone - Tomin hyvä ystävä muutti Amerikkaan vuoden 1981 alkupuolella, siitä inspiraatio tähän lauluun. Tuottajaksi valittiin Richard Strange, joka oli tuottanut hyvän singlen "Don't Say That's Just For White Boys" Way of the West -nimiselle yhtyeelle. Lopputulos oli kuitenkin pettymys. Tom otti myöhemmin yhteyttä ko. singlen äänittäjään Dennis Weinreichiin, ja tuloksena oli hitti War Baby vuonna 1983.
Christopher Calling - kertoo William Douglas Homesta, sodanaikaisesta armeijan upseerista, joka kieltäytyi osallistumasta Le Havren pommituksiin koska ei halunnut siviilikuolonuhreja omalletunnolleen. Home joutui tästä hyvästä oikeuteen ja vankilaan, ja toiveet poliittisesta urasta olivat sen myötä mennyttä. Basisti Jo Burt luki Homen omaelämäkerran, jossa mainittiin 60-luvun jenkkivillitys, puhuvat nopeusmittarit. Nopeusrajoitusten ylittyessä ajaja saattoi kuulla: "This is St. Christopher - you're on your own now". Burt teki laulun tästä.
Shutdown - Jo Burtilla oli kuulemma ihmeellinen kyky juoda isoja määriä viinaa ilman näkyviä humalan merkkejä - kunnes yhtäkkiä: totaalinen sammuminen (shutdown). Tästä tuli tuttavien keskuudessa kestovitsi. Keskeneräinen biisi, joka saatettiin valmiiksi vuonna 1996 tämän Complete-kokoelman ensimmäistä CD-julkaisua varten.
Out in the Cold Again - Viimeisestä Sector 27 -äänityssessiosta peräisin oleva julkaisematon kappale, jonka sanat ovat paljonpuhuvia. Robinsonin osalta tarina Sector 27:n kanssa päättyi kesäkuussa 1981, mutta bändi jatkoi ilman häntä kolmen vuoden ajan, keikkaillen Elton Johnin kanssa ja tehden kaksi singleä tämän The Rocket Record Company -levymerkille, ennen vuonna 1985 tapahtunutta hajoamista.
Kommentit
Lähetä kommentti