Eri esittäjiä: A Bunch of Stiff Records
Various Artists: A Bunch of Stiff Records (1977)
Loistavan Stiff Records -levymerkin varhainen kokoelma singlejä ja ennenjulkaisemattomia aarteita.
Nick Lowe teki I Love My Label -kappaleen ihan vittuilumielessä silloiselle levymerkilleen United Artistsille siinä toivossa, että pääsisi eroon epäsuotuisasta levytyssopimuksestaan (en tiedä yksityiskohtia, että miksi Lowe oli tyytymätön). Biisi ehkä kuulostaa vilpittömältä ylistykseltä, mutta tarkemmalla kuuntelulla ymmärtää, ettei Nick ollut tosissaan ("You could say that I'm the poor relation of a parent company"). Aika paljon UA:ta piti ärsyttää, piti levyttää diskoa ja Bay City Rollers -ylistyslauluja ennen kuin saivat tarpeekseen.
Motörheadin White Line Fever -sinkku piti julkaistaman joulukuussa 1976, mutta julkaisu venyi 1978 lokakuulle asti. Ranskalaiset ehtivät pukata sinkun markkinoille ensimmäisinä, vuonna 1977.
Elvis Costellon Less Than Zero on pikkuisen erilainen versio kuin My Aim Is True -albumilla, tästä puuttuu urut kertosäkeistä ja fuzz-kitara korostuu. En tiedä miltä kappale singlellä kuulosti, kun en ole päässyt sitä kuulemaan.
Magic Michael on äänensä puolesta taiteilijanimensä veroinen. Michael Cousins (oikea nimi) hyödyntää hyvin nelioktaavista ääntään itse kirjoittamassaan Little By Little -kappaleessa. Tähteä miehestä ei tullut, ainoa oma levy on pikkumerkillä Atomic Records vuonna 1980 julkaistu single "Millionaire". Ehkä hommat menivät mönkään ihan miehen omien törppöilyjen takia? En tiedä kaikkea, mutta netistä on löytynyt kirjoitteluja, jotka liittyvät läheisesti Hawkwindiin. Keräsin joskus monta vuotta sitten kirjoitukset talteen ja tulostin A4:lle. En jaksa kopioida juttuja tänne, mutta Facebookista ja YouTubesta löytyy yksi niistä.
Jonkun Michael Oldfieldin (hoo!) arvostelu Wembley Empire Poolissa 1973 pidetystä konsertista, jossa esiintymässä Hawkwind, The Pink Fairies, Deke Leonard's Iceberg ym. Teksti löytyi ennen Facebookista, muttei näköjään enää:
Melody Maker review of Hawkwind and PFs (as Danny & The Racing Cars), Deke Leonard's Iceberg etc. Wembley Empire Pool 1973.
_____________________
Hawkwind: We Have Lift-Off! (Melody Maker, 1973)
Wembley Empire Pool is a funny sort of gig for Hawkwind to play. Its connections with school holiday matinees, the posters outside proclaiming the return of Disneyland On Parade, the bars, all regimentally numbered -one even had an award for the best-kept bar of 1972 on display- all seem at odds with the image of a “people’s band”.
But there was no need to worry on Sunday. The audience, looking perhaps slightly more shopworn and certainly more boorish than usual -Magic Michael will bear witness to that- ensured that the vibes were as good as a Sunday session at the Roundhouse.
Opening were Fruup, a Belfast band currently working their way round colleges and clubs. They’re sort of like a heavy Yes, with an excellent guitarist, Vince McKusker, who’s given to taking off on high-powered solos.
Ex-Man guitarist Deke Leonard with his new band Iceberg demonstrated right from the start that they were a no-nonsense rock band. None of those delicate pickings during the tuning-up period, but great throaty chords, which set the pace for their livewire set.
Danny and the Racing Cars turned out to be the Pink fairies. They unsuccessfully covered up their alarming lack of talent with sheer noise in an abysmal performance of heavy metal music. Their set reached rock bottom with an appalling version of the Velvet Underground’s “I’m Waiting For My Man”.
Magic Michael came to the stage with a chorus of “We want ‘Orkwind”. Dressed in a pair of red trunks, his dancing, songs and playing went down like a lead balloon, inspiring repeated chants and slow handclaps from the audience in an attempt to hasten his departure. As his music sounded like an ‘avant-garde’ serenade perhaps it wasn’t all that surprising.
The Quiverland Brothers came as extremely pleasant relief. Their programme of happy boogie started with “Where Did We Go Wrong” and went through their criminally neglected single “You Got Me Anyway” and “Sailing”.
And then…the Sonic Assassins themselves took the stage for what they described as “a general jam”. Since I last saw them nine months ago they seemed to be far more recognizable as a rock band. There’s a singer behaving like Jagger, shaking the mike stand about, a guitarist getting worked up as he solos. The space side of their act seemed to have been toned down a little, too – though the effects are as good as ever and the driving, throbbing beat remains the same.
On Sunday’s performance, Hawkwind are without doubt one of the best heavy metal bands in the world – more than once the Stooges come to mind. A great rock’n’roll band, and rightfully recognized as such by the audience, who wouldn’t let them leave until an hour after the scheduled end.
-Michael Oldfield
Magic Michael mainitaan kolmannessa tekstissä kolmimiehisenä bändinä, jonka jäsenet ovat Hawkwindin kavereita - vähän kun vierittää sivua alaspäin, niin löytyy.
Neljäs, kaikkein lyhyin teksti on sekin hävinnyt netistä, mutta siinä kerrotaan Hawkwindin Lyceum-konsertista 20. heinäkuuta 1980:
"Out on Blue Six were awful, but nowhere near as bad as Magic Michael, whose guitarist was guesting from The Lightning Raiders (I have no idea who they were, but this was announced as though it was incredibly significant). I missed the canning incident as I was upstairs in the bar buying Lemmy a drink, along with just about everybody else who had spotted him. No wonder he was wasted by the time he got on stage! - John Effay". Eli Magic Michaelia heiteltiin siis kaljatölkeillä?
Graham Parker heittää rajun version Back to Schooldaysista. Howlin' Windin versio häviää kirkkaasti tälle rokkirypistykselle. Kappale jätettiin levyllä kreditoimatta niin kansista kuin etiketistäkin sopimusteknisistä syistä.
Mm. Savoy Brown Blues Bandissa, The Pink Fairiesissa ja Chilli Willi and the Red Hot Peppersissa toiminut Martin Stone johti vähän aikaa omaa Stone's Masonry -yhtyettään, jonka ainoa oma levy "Hot Rock / Flapjacks" on Discogsissa reippaasti yli 500 euron arvoinen. Jump For Joy on pirteä bluesrock-instrumentaali.
Jill Read oli oletetusti walesilainen sihteeri, joka hävisi ainoan äänityksensä tehtyään jonnekin eikä saapunut koskaan hakemaan rojaltishekkiään. Tosiasiassa laulaja taisi olla Dave Edmunds, joka oli nopeuttanut äänensä naisen kuuloiseksi.
Dave Edmunds oli ehdottomasti asialla Rockpile-studioilla äänitetyssä versiossa Chuck Berryn Jo Jo Gunnesta. Viisiminuuttinen kitarahyökkäys, jossa soitto on tärkeämmässä roolissa kuin sanat, joista on vähän vaikeampi saada selvää - etenkin kun laulua on prosessoitu. Edmunds sai häärätä mielin määrin Rockpilessa ja tuloksena oli rutosti kaikenlaisia kivoja kokeiluja - esim. Subtle As a Flying Mallet -albumilta löytyy näitä Phil Spector's Wall of Sound -imitaatioita ja muita. Kaikki ilmeisesti myös julkaistiin mikä julkaistavaksi kelpasi. Soundin Edmunds-haastattelussa 70-luvulla mieheltä kysyttiin, jäikö Rockpile-studioitten nauhavarastoon vielä jotain aarteita, ja Edmunds vastasi, että vain keskeneräistä kamaa, joka ei toiminut.
Sean Tylan johtama Tyla Gang heittää The Young Lords -biisistä kevyemmän ja mielestäni paremman version kuin Yachtless-albumilla.
Kokoelman päättää The Takeawaysille kreditoitu hillitön naurupommi "Food", jonka laulaja kuulostaa ihan Bob Dylanilta. Eiköhän se ole kuitenkin ihan varmistettu tieto, että asialla oli Alberto y Lost Trios Paranoiasin laulaja Chris "C.P." Lee. Taustalla soittivat Lowe, Edmunds, Larry Wallis ja Tyla.
Loistavan Stiff Records -levymerkin varhainen kokoelma singlejä ja ennenjulkaisemattomia aarteita.
Nick Lowe teki I Love My Label -kappaleen ihan vittuilumielessä silloiselle levymerkilleen United Artistsille siinä toivossa, että pääsisi eroon epäsuotuisasta levytyssopimuksestaan (en tiedä yksityiskohtia, että miksi Lowe oli tyytymätön). Biisi ehkä kuulostaa vilpittömältä ylistykseltä, mutta tarkemmalla kuuntelulla ymmärtää, ettei Nick ollut tosissaan ("You could say that I'm the poor relation of a parent company"). Aika paljon UA:ta piti ärsyttää, piti levyttää diskoa ja Bay City Rollers -ylistyslauluja ennen kuin saivat tarpeekseen.
Motörheadin White Line Fever -sinkku piti julkaistaman joulukuussa 1976, mutta julkaisu venyi 1978 lokakuulle asti. Ranskalaiset ehtivät pukata sinkun markkinoille ensimmäisinä, vuonna 1977.
Elvis Costellon Less Than Zero on pikkuisen erilainen versio kuin My Aim Is True -albumilla, tästä puuttuu urut kertosäkeistä ja fuzz-kitara korostuu. En tiedä miltä kappale singlellä kuulosti, kun en ole päässyt sitä kuulemaan.
Magic Michael on äänensä puolesta taiteilijanimensä veroinen. Michael Cousins (oikea nimi) hyödyntää hyvin nelioktaavista ääntään itse kirjoittamassaan Little By Little -kappaleessa. Tähteä miehestä ei tullut, ainoa oma levy on pikkumerkillä Atomic Records vuonna 1980 julkaistu single "Millionaire". Ehkä hommat menivät mönkään ihan miehen omien törppöilyjen takia? En tiedä kaikkea, mutta netistä on löytynyt kirjoitteluja, jotka liittyvät läheisesti Hawkwindiin. Keräsin joskus monta vuotta sitten kirjoitukset talteen ja tulostin A4:lle. En jaksa kopioida juttuja tänne, mutta Facebookista ja YouTubesta löytyy yksi niistä.
Jonkun Michael Oldfieldin (hoo!) arvostelu Wembley Empire Poolissa 1973 pidetystä konsertista, jossa esiintymässä Hawkwind, The Pink Fairies, Deke Leonard's Iceberg ym. Teksti löytyi ennen Facebookista, muttei näköjään enää:
Melody Maker review of Hawkwind and PFs (as Danny & The Racing Cars), Deke Leonard's Iceberg etc. Wembley Empire Pool 1973.
_____________________
Hawkwind: We Have Lift-Off! (Melody Maker, 1973)
Wembley Empire Pool is a funny sort of gig for Hawkwind to play. Its connections with school holiday matinees, the posters outside proclaiming the return of Disneyland On Parade, the bars, all regimentally numbered -one even had an award for the best-kept bar of 1972 on display- all seem at odds with the image of a “people’s band”.
But there was no need to worry on Sunday. The audience, looking perhaps slightly more shopworn and certainly more boorish than usual -Magic Michael will bear witness to that- ensured that the vibes were as good as a Sunday session at the Roundhouse.
Opening were Fruup, a Belfast band currently working their way round colleges and clubs. They’re sort of like a heavy Yes, with an excellent guitarist, Vince McKusker, who’s given to taking off on high-powered solos.
Ex-Man guitarist Deke Leonard with his new band Iceberg demonstrated right from the start that they were a no-nonsense rock band. None of those delicate pickings during the tuning-up period, but great throaty chords, which set the pace for their livewire set.
Danny and the Racing Cars turned out to be the Pink fairies. They unsuccessfully covered up their alarming lack of talent with sheer noise in an abysmal performance of heavy metal music. Their set reached rock bottom with an appalling version of the Velvet Underground’s “I’m Waiting For My Man”.
Magic Michael came to the stage with a chorus of “We want ‘Orkwind”. Dressed in a pair of red trunks, his dancing, songs and playing went down like a lead balloon, inspiring repeated chants and slow handclaps from the audience in an attempt to hasten his departure. As his music sounded like an ‘avant-garde’ serenade perhaps it wasn’t all that surprising.
The Quiverland Brothers came as extremely pleasant relief. Their programme of happy boogie started with “Where Did We Go Wrong” and went through their criminally neglected single “You Got Me Anyway” and “Sailing”.
And then…the Sonic Assassins themselves took the stage for what they described as “a general jam”. Since I last saw them nine months ago they seemed to be far more recognizable as a rock band. There’s a singer behaving like Jagger, shaking the mike stand about, a guitarist getting worked up as he solos. The space side of their act seemed to have been toned down a little, too – though the effects are as good as ever and the driving, throbbing beat remains the same.
On Sunday’s performance, Hawkwind are without doubt one of the best heavy metal bands in the world – more than once the Stooges come to mind. A great rock’n’roll band, and rightfully recognized as such by the audience, who wouldn’t let them leave until an hour after the scheduled end.
-Michael Oldfield
Magic Michael mainitaan kolmannessa tekstissä kolmimiehisenä bändinä, jonka jäsenet ovat Hawkwindin kavereita - vähän kun vierittää sivua alaspäin, niin löytyy.
Neljäs, kaikkein lyhyin teksti on sekin hävinnyt netistä, mutta siinä kerrotaan Hawkwindin Lyceum-konsertista 20. heinäkuuta 1980:
"Out on Blue Six were awful, but nowhere near as bad as Magic Michael, whose guitarist was guesting from The Lightning Raiders (I have no idea who they were, but this was announced as though it was incredibly significant). I missed the canning incident as I was upstairs in the bar buying Lemmy a drink, along with just about everybody else who had spotted him. No wonder he was wasted by the time he got on stage! - John Effay". Eli Magic Michaelia heiteltiin siis kaljatölkeillä?
Graham Parker heittää rajun version Back to Schooldaysista. Howlin' Windin versio häviää kirkkaasti tälle rokkirypistykselle. Kappale jätettiin levyllä kreditoimatta niin kansista kuin etiketistäkin sopimusteknisistä syistä.
Mm. Savoy Brown Blues Bandissa, The Pink Fairiesissa ja Chilli Willi and the Red Hot Peppersissa toiminut Martin Stone johti vähän aikaa omaa Stone's Masonry -yhtyettään, jonka ainoa oma levy "Hot Rock / Flapjacks" on Discogsissa reippaasti yli 500 euron arvoinen. Jump For Joy on pirteä bluesrock-instrumentaali.
Jill Read oli oletetusti walesilainen sihteeri, joka hävisi ainoan äänityksensä tehtyään jonnekin eikä saapunut koskaan hakemaan rojaltishekkiään. Tosiasiassa laulaja taisi olla Dave Edmunds, joka oli nopeuttanut äänensä naisen kuuloiseksi.
Dave Edmunds oli ehdottomasti asialla Rockpile-studioilla äänitetyssä versiossa Chuck Berryn Jo Jo Gunnesta. Viisiminuuttinen kitarahyökkäys, jossa soitto on tärkeämmässä roolissa kuin sanat, joista on vähän vaikeampi saada selvää - etenkin kun laulua on prosessoitu. Edmunds sai häärätä mielin määrin Rockpilessa ja tuloksena oli rutosti kaikenlaisia kivoja kokeiluja - esim. Subtle As a Flying Mallet -albumilta löytyy näitä Phil Spector's Wall of Sound -imitaatioita ja muita. Kaikki ilmeisesti myös julkaistiin mikä julkaistavaksi kelpasi. Soundin Edmunds-haastattelussa 70-luvulla mieheltä kysyttiin, jäikö Rockpile-studioitten nauhavarastoon vielä jotain aarteita, ja Edmunds vastasi, että vain keskeneräistä kamaa, joka ei toiminut.
Sean Tylan johtama Tyla Gang heittää The Young Lords -biisistä kevyemmän ja mielestäni paremman version kuin Yachtless-albumilla.
Kokoelman päättää The Takeawaysille kreditoitu hillitön naurupommi "Food", jonka laulaja kuulostaa ihan Bob Dylanilta. Eiköhän se ole kuitenkin ihan varmistettu tieto, että asialla oli Alberto y Lost Trios Paranoiasin laulaja Chris "C.P." Lee. Taustalla soittivat Lowe, Edmunds, Larry Wallis ja Tyla.
Kommentit
Lähetä kommentti